Την ώρα που οι εργασίες στον τάφο της Αμφίπολης συνεχίζονται και η Παγκόσμια Κοινότητα κοιτά με θαυμασμό το ψηφιδωτό που βρέθηκε στον τρίτο θάλαμο, η κ. Περιστέρη τονίζει πως ακόμα είναι νωρίς για να βγουν ασφαλή συμπεράσματα για τον «ένοικο» του μεγαλοπρεπούς μνημείου.
Ένα ακόμη δείγμα της χρονολόγησης του τάφου της Αμφίπολης, είναι το ψηφιδωτό που βρέθηκε εκεί, σύμφωνα με την επικεφαλής των ανασκαφών, κ. Περιστέρη.
Σε σημερινή συνέντευξη Τύπου, τόσο η ίδια, όσο και η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Λ. Μενδώνη, στάθηκαν αρχικά σε αυτό, τονίζοντας πως η αρπαγή της Περσεφόνης είναι καθαρά ταφικό θέμα. Η χρονολόγηση του τάφου εκτιμάται στο τελευταίο τέταρτο του 40υ αιώνα, είπε η κ. Περιστέρη, για να πάρει η γγ τη σκυτάλη:
«Βρίσκουμε την σκηνή της αρπαγής της Περσεφόνης στην τοιχογραφία του λεγόμενου τάφου της Περσεφόνης, στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών. Έχουμε και δεύτερη απεικόνιση με τον Πλούτωνα και την Περσεφόνη, σε σκηνή ιερού γάμου, στο ερεισίνωτο του μαρμάρινου θρόνου, στον τάφο της Ευρυδίκης, μητέρας του Φιλίππου, στις Αιγές. Οι σκηνές αυτές συνδέονται με τις λατρείες του κάτω κόσμου, με την Ορφική λατρεία- κάθοδος στον Άδη-καθώς και με τις διονυσιακές τελετές. Ο εκάστοτε επικεφαλής του οίκου των Μακεδόνων ήταν ο αρχιερέας αυτών των λατρειών. Σας θυμίζω την πρόσφατη έρευνα του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» για τα κατάλοιπα της μάσκας που βρέθηκαν στα κατάλοιπα των οστών του Φιλίππου. Σύμφωνα με τους ειδικούς ήταν η μάσκα, την οποία φορούσε ο Φίλιππος στις ορφικές τελετές. Επομένως, η παράσταση στην περίπτωσή μας έχει συμβολική σημασία, η οποία μπορεί να δηλώνει κάποια σχέση του "ενοίκου" του τάφου με τον μακεδονικό οίκο. Ο πολιτικός συμβολισμός είναι πολύ ισχυρός σε όλες τις εποχές».
Σύμφωνα με την αρχαιολόγο, ακόμη δεν μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα για το φύλο του ενοίκου. Ωστόσο, η ίδια τόνισε πως ο νεκρός είναι εξαιρετικά σημαντικός.
Η κ. Περιστέρη επεσήμανε πως έχουν βρεθεί κινητά αντικείμενα, όπως κεραμική, καρφιά και άλλα, με την ομάδα της να προσπαθεί να τα συντηρήσει πρώτα και έπειτα να τα μελετήσει.
Σε ερώτηση για το αν το δημοτικό συμβούλιο Σερρών έβγαλε ψήφισμα να δημιουργηθεί ένα υπερσύγχρονο μουσείο στην Αμφίπολη και ένα στις Σέρρες, οι κυρίες Περιστέρη και Μενδώνη, απάντησαν:
Κ. Περιστέρη: Το θέμα του Μουσείου των Σερρών το ψάχνουμε από το 2004.
Λ. Μενδώνη: Τα ευρήματα από τις ανασκαφές που γίνονται εδώ, προφανώς θα μείνουν εδώ. Αυτή η συζήτηση είναι παραπληροφόρηση. Ουδέποτε ετέθη θέμα μετακίνησης ευρήματος, οπουδήποτε αλλού, όχι μόνον από την Αμφίπολη, αλλά από οποιοδήποτε σημείο της χώρας. Η πολιτική του Υπουργείου είναι, όπου είναι δυνατόν να επιστρέφονται ευρήματα- ακόμη και από παλαιότερες ανασκαφές- στον τόπο που έχουν βρεθεί. Δεν υπάρχει ανασκαφικό εύρημα, που να απομακρύνεται από τον τόπο του. Ομολογώ πώς δεν καταλαβαίνω πώς ξεκίνησε και γιατί γίνεται μια τέτοια συζήτηση. Αυτά είναι εκ του πονηρού.
Όσο για το αν υπάρχει τέταρτος θάλαμος ή κρύπτη, η αρχαιολόγος που ηγείται της ανασκαφής δεν έδωσε σαφή απάντηση:
« Είμαστε αρκετά ψηλά. Υποθέσεις μπορεί να γίνουν. Θα έχουμε εικόνα μετά την ανασκαφή του τρίτου χώρου».
Η ίδια πάντως τόνισε πως ακόμα είναι νωρίς για εικασίες, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Δεν μπορούμε να πούμε τίποτε αν δεν τελειώσει η ανασκαφή. Είναι πολύ σημαντικός. Η σημαντικότητα του μνημείου ανεβαίνει και με το ψηφιδωτό που πρώτη φορά απαντάται σε ταφικό μνημείο».
Όσο για την φθορά που έχει υποστεί το ψηφιδωτό, η απάντηση της κυρίας Περιστέρη ήταν αινιγματική:
«Δεν υπάρχει λογική. Φαίνεται όμως ότι δεν είναι φυσική φθορά».
Όταν της ζητήθηκε να σχολιάσει το κείμενο των 140 υπογραφών στο οποίο επιστήμονες σχολιάζουν πως η κ. Περιστέρη ποινικοποίησε συναδέλφους της με αντίθετη άποψη για την ανασκαφή, η κ. Περιστέρη αρκέστηκε να πει πως δεν ασχολείται με κακοήθειες, ενώ για τον χρόνο που απαιτείται για την ολοκλήρωση της ανασκαφής, ήταν κατηγορηματική:
«Δεν κτίζουμε σπίτι. Η ανασκαφή μας οδηγεί. Ότι λέμε είναι σχετικό. Δεν ξέρουμε να σας πούμε ημερομηνίες. Δεν τρέχουμε, μας οδηγεί η ανασκαφή».
Τέλος, όταν ρωτήθηκε για τα δείγματα που έχουν σταλεί στην Ελβετία προκειμένου να υπάρξει βοήθεια στη χρονολόγηση του τάφου, η αρχαιολόγος επεσήμανε πως κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί ακόμα και πως ο τάφος δεν μπορεί να χρονολογηθεί έτσι.
Για το θέμα μάλιστα πήρε θέση και η κ. Μενδώνη, η οποία σημείωσε: «Η ανάλυση των γεωλογικών δειγμάτων είναι απαραίτητη σε μια σύγχρονη ανασκαφική έρευνα, καθώς είναι απαραίτητη η γνώση του γεωπεριβάλλοντος του μνημείου. Οι αναλύσεις αυτές θα επιτρέψουν να γνωρίζομε την ακριβή σύσταση και τον τρόπο δημιουργίας των γαιών, να χρονολογήσομε τα ιζήματα. Η όποια χρονολόγηση μπορεί να προκύψει από γεωλογικού τύπου αναλύσεις, οδηγεί και σε χρονολογήσεις εκατομμυρίων ετών. Είναι εντελώς διαφορετικά τα δεδομένα από την ιστορική, αρχαιολογική χρονολόγηση».
Read more: http://www.newsbomb.gr
Ένα ακόμη δείγμα της χρονολόγησης του τάφου της Αμφίπολης, είναι το ψηφιδωτό που βρέθηκε εκεί, σύμφωνα με την επικεφαλής των ανασκαφών, κ. Περιστέρη.
Σε σημερινή συνέντευξη Τύπου, τόσο η ίδια, όσο και η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Λ. Μενδώνη, στάθηκαν αρχικά σε αυτό, τονίζοντας πως η αρπαγή της Περσεφόνης είναι καθαρά ταφικό θέμα. Η χρονολόγηση του τάφου εκτιμάται στο τελευταίο τέταρτο του 40υ αιώνα, είπε η κ. Περιστέρη, για να πάρει η γγ τη σκυτάλη:
«Βρίσκουμε την σκηνή της αρπαγής της Περσεφόνης στην τοιχογραφία του λεγόμενου τάφου της Περσεφόνης, στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών. Έχουμε και δεύτερη απεικόνιση με τον Πλούτωνα και την Περσεφόνη, σε σκηνή ιερού γάμου, στο ερεισίνωτο του μαρμάρινου θρόνου, στον τάφο της Ευρυδίκης, μητέρας του Φιλίππου, στις Αιγές. Οι σκηνές αυτές συνδέονται με τις λατρείες του κάτω κόσμου, με την Ορφική λατρεία- κάθοδος στον Άδη-καθώς και με τις διονυσιακές τελετές. Ο εκάστοτε επικεφαλής του οίκου των Μακεδόνων ήταν ο αρχιερέας αυτών των λατρειών. Σας θυμίζω την πρόσφατη έρευνα του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» για τα κατάλοιπα της μάσκας που βρέθηκαν στα κατάλοιπα των οστών του Φιλίππου. Σύμφωνα με τους ειδικούς ήταν η μάσκα, την οποία φορούσε ο Φίλιππος στις ορφικές τελετές. Επομένως, η παράσταση στην περίπτωσή μας έχει συμβολική σημασία, η οποία μπορεί να δηλώνει κάποια σχέση του "ενοίκου" του τάφου με τον μακεδονικό οίκο. Ο πολιτικός συμβολισμός είναι πολύ ισχυρός σε όλες τις εποχές».
Σύμφωνα με την αρχαιολόγο, ακόμη δεν μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα για το φύλο του ενοίκου. Ωστόσο, η ίδια τόνισε πως ο νεκρός είναι εξαιρετικά σημαντικός.
Η κ. Περιστέρη επεσήμανε πως έχουν βρεθεί κινητά αντικείμενα, όπως κεραμική, καρφιά και άλλα, με την ομάδα της να προσπαθεί να τα συντηρήσει πρώτα και έπειτα να τα μελετήσει.
Σε ερώτηση για το αν το δημοτικό συμβούλιο Σερρών έβγαλε ψήφισμα να δημιουργηθεί ένα υπερσύγχρονο μουσείο στην Αμφίπολη και ένα στις Σέρρες, οι κυρίες Περιστέρη και Μενδώνη, απάντησαν:
Κ. Περιστέρη: Το θέμα του Μουσείου των Σερρών το ψάχνουμε από το 2004.
Λ. Μενδώνη: Τα ευρήματα από τις ανασκαφές που γίνονται εδώ, προφανώς θα μείνουν εδώ. Αυτή η συζήτηση είναι παραπληροφόρηση. Ουδέποτε ετέθη θέμα μετακίνησης ευρήματος, οπουδήποτε αλλού, όχι μόνον από την Αμφίπολη, αλλά από οποιοδήποτε σημείο της χώρας. Η πολιτική του Υπουργείου είναι, όπου είναι δυνατόν να επιστρέφονται ευρήματα- ακόμη και από παλαιότερες ανασκαφές- στον τόπο που έχουν βρεθεί. Δεν υπάρχει ανασκαφικό εύρημα, που να απομακρύνεται από τον τόπο του. Ομολογώ πώς δεν καταλαβαίνω πώς ξεκίνησε και γιατί γίνεται μια τέτοια συζήτηση. Αυτά είναι εκ του πονηρού.
Όσο για το αν υπάρχει τέταρτος θάλαμος ή κρύπτη, η αρχαιολόγος που ηγείται της ανασκαφής δεν έδωσε σαφή απάντηση:
« Είμαστε αρκετά ψηλά. Υποθέσεις μπορεί να γίνουν. Θα έχουμε εικόνα μετά την ανασκαφή του τρίτου χώρου».
Η ίδια πάντως τόνισε πως ακόμα είναι νωρίς για εικασίες, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Δεν μπορούμε να πούμε τίποτε αν δεν τελειώσει η ανασκαφή. Είναι πολύ σημαντικός. Η σημαντικότητα του μνημείου ανεβαίνει και με το ψηφιδωτό που πρώτη φορά απαντάται σε ταφικό μνημείο».
Όσο για την φθορά που έχει υποστεί το ψηφιδωτό, η απάντηση της κυρίας Περιστέρη ήταν αινιγματική:
«Δεν υπάρχει λογική. Φαίνεται όμως ότι δεν είναι φυσική φθορά».
Όταν της ζητήθηκε να σχολιάσει το κείμενο των 140 υπογραφών στο οποίο επιστήμονες σχολιάζουν πως η κ. Περιστέρη ποινικοποίησε συναδέλφους της με αντίθετη άποψη για την ανασκαφή, η κ. Περιστέρη αρκέστηκε να πει πως δεν ασχολείται με κακοήθειες, ενώ για τον χρόνο που απαιτείται για την ολοκλήρωση της ανασκαφής, ήταν κατηγορηματική:
«Δεν κτίζουμε σπίτι. Η ανασκαφή μας οδηγεί. Ότι λέμε είναι σχετικό. Δεν ξέρουμε να σας πούμε ημερομηνίες. Δεν τρέχουμε, μας οδηγεί η ανασκαφή».
Τέλος, όταν ρωτήθηκε για τα δείγματα που έχουν σταλεί στην Ελβετία προκειμένου να υπάρξει βοήθεια στη χρονολόγηση του τάφου, η αρχαιολόγος επεσήμανε πως κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί ακόμα και πως ο τάφος δεν μπορεί να χρονολογηθεί έτσι.
Για το θέμα μάλιστα πήρε θέση και η κ. Μενδώνη, η οποία σημείωσε: «Η ανάλυση των γεωλογικών δειγμάτων είναι απαραίτητη σε μια σύγχρονη ανασκαφική έρευνα, καθώς είναι απαραίτητη η γνώση του γεωπεριβάλλοντος του μνημείου. Οι αναλύσεις αυτές θα επιτρέψουν να γνωρίζομε την ακριβή σύσταση και τον τρόπο δημιουργίας των γαιών, να χρονολογήσομε τα ιζήματα. Η όποια χρονολόγηση μπορεί να προκύψει από γεωλογικού τύπου αναλύσεις, οδηγεί και σε χρονολογήσεις εκατομμυρίων ετών. Είναι εντελώς διαφορετικά τα δεδομένα από την ιστορική, αρχαιολογική χρονολόγηση».
Read more: http://www.newsbomb.gr